BK Frem blev stiftet d. 13. marts 1931, af Oskar Holdts og restauratør Tønnes Gejl. Klubben startede i et baglokale til restaurant ”Landmanden” i Låsbygade. Der var plads til 2 borde i disse lokaler. Da restauranten skiftede ejer i 1932 kunne man ikke blive der, da den nye ejer var ikke tilfreds med at spillerne kridtede køen i loftet, hvilket bevirkede at loftet var hullet som en si.
Der var dengang to billardklubber i Kolding, den nystiftede BK Frem og Borgklubben.

I 1932 fik man lokaler i Kolding Stadions klubhus ” Olympia ”, som var et gammelt hyggeligt bindingsværkshus. BK Frem havde dengang en fremtrædende plads i Sydjydsk Billard Union, både i bestyrelsen og spillemæssigt.
Da Stadion i 1972 skulle have nyt klubhus, fik BK Frem tildelt et lille lokale med plads til kun 2 borde

I 1946 i en divisionskamp vandt en BK Frem spilleren Helge Roed sensationelt i en spændende dyst over den regerende Danmarksmester Søren Søgaard. Roed fik 600 point og et snit på 20,00 mod Søgaards 590 point og snit på 19,67.

BK Frem er i 1964 arrangør af DM i keglebillard, som for 30. gang afholdtes under DDBU. Mesterskabet blev afholdt på ”Olympia” og blev vist i fjernsynet. Man havde fra BK Frem gjort meget ud af at det skulle være et ”sobert” stævne, ingen øl på bordene og ingen tobak i lokalet.
Der var efter stævnet da også megen ros fra både DDBU, TV (Gunnar ”NU” Hansen) og pressen, for det fine arrangement.

Pladsen i Stadions nye klubhus bliver hurtigt for trangt, og i 1974 får klubben lokaler i Dansk Broderordens loge i Olaf Ryes Gade. Her er der plads til 3 borde, og her er der også opholdsrum ved siden af, med plads til et cafeteria. Klubben havde på det tidspunkt ca. 30 medlemmer.
De nye lokaler blev indviet med en opvisningskamp af Søren Søgaard og Jørgen Kock, som blev vundet af Jørgen Kock.

Efter 5 år i Olaf Ryes Gade får BK Frem lokaler i Kommunens Idrætsbygning i Brostræde. Det var et lokale på 320 mpå 2. sal. Her kunne der efterhånden udvides til 7 billardborde.
Idrætsbygningen er FDB`s gamle chokoladefabrik, som kommunen har istandsat, og som kun huser idrætsklubber og foreninger.

1993 flytter klubben 2 etager ned i samme bygning til de nuværende lokaler på ca. 530 m. Her råder vi over i alt 13 billardborde, cafeteria, kontor- og lagerlokaler.

”Amerikapokalen” blev i 1953 skænket af Hans Petersen, Michigan USA, der var bror til et mangeårigt medlem i BK Frem. Der blev lavet en holdturnering indenfor SBU´s område. Pokalen kunne vindes til ejendom ved at vinde 4 gange eller 3 gange i træk. BK Frem vandt pokalen til ejendom i 1957.

I 1977 får BK Frem sit eget klubemblem. I 1973 blev et udkast videregivet til medlemmerne, og der kom 3 forslag. Man valgte et forslag fra Harry Dahl.

BK Frem får i 1978, med hjælp af DDBU´s ungdomsleder Viggo Lund Pallesen, stablet en ungdomsafdeling på benene. Efter annoncering i aviser og opslag på skoler og ungdomsskoler var der ca. 20 tilmeldinger. Ungdomsafdelingen har lige siden givet plads til ca. 20 unge spillere, der træner to eftermiddage om ugen.
Derudover bliver lokalerne 2 eftermiddage om ugen benyttet af pensionistafdelingen, hvor ca. 70 pensionister siden 1980 har flokkedes om bordene.
Desuden har Handicapidræt lokalerne en eftermiddag om ugen, hvor ca. 20 handicappede spiller snooker.

Kroner og ører
1936 kostede det kr. 5,- at tilmelde et hold til Sydjydsk Billard Union
1938 SBU mesterskab i B-rækken på Olympia i Kolding, entre 35 øre
1940 var kontingentet kr. 1,- pr. måned
1955 BK Frem´s jubilæumsfest på Grand Hotel, kuvertpris kr. 7,50
1956 var kontingentet kr. 0,50 pr. måned
1960 en kø købt til præmie kostede kr. 65,-
1964 prisen for at afholde DM med TV dækning kr. 800,-
1971 klubfest afholdt på Bramdrupdam Kro, pris pr. kuvert kr. 30,-
1975 var kontingentet kr. 300,- pr. år
1990 var kontingentet kr. 500,- pr. år

Historieglimtene er udpluk fra BK Frem´s jubilæumsskrift, der blev lavet af Harry Dahl i forbindelse med BK Frem´s 65 års jubilæum i marts 1991.